Sabtu, 17 Maret 2012

Aku dan Kanvas Kehidupan

Aku ibarat pelukis di kanvas kehidupanku mewarna dan mencorak dengan warna- warna
yang dititipkan Rabb buatku Adakala warna- warna yang hadir mengujakanku untuk terus berkarya di kanvas hidupku dengan penuh ceria Namun adakala warna-warna suram yang hadir Terasa lemah segenap raga untuk terus melukis

Bungkam….terkesima… Terasa lesu meneruskan lukisan ini Kosong, sepi, keliru dan pilu menyelimuti.. Tiba-tiba kutersentak… Bukankah apa jua warna yang hadir adalah hadiah dari rabbmu Mengapa tidak kau redha dengan warna pilihan Allah buatmu


Ya Allah, Ya Rahman..aku khilaf..aku tersasar.. Ampunilah segala dosaku Aku adalah hambaMu Tidak layak untukku memilih warna kehidupan mengikut kehendakku Apa jua warna pilihanMu adalah terbaik buatku “Bolehjadi apa yang kamu cintai itu tidak baik untukmu” “Dan bolehjadi apa yang kamu benci itu baik untukmu”Pasrah….. Ya Rahiimm..aku redha apa jua kehendakMu Berilah aku kekuatan, kesabaran dan keikhlasan Terus mewarna dan mencorak lukisan ini dengan petunjukMu Biar apapun warna yang Kau takdirkan dalam lukisan ini Kau berbekalkanlah diriku dengan iman dan taqwa..
Ya Rabb… Ampunilah segala dosa-dosaku yang umpama buih di lautan Pimpinlah diriku meneruskan lukisan hidup ini Jauhilah aku dari kekecewaan dan putus asa Tumbuhkanlah sifat redha dan sabar dalam kalbuku Jadikanlah diriku hambaMu yang Kau cintai Kembalikanlah diriku ke hadratMu dalam keadaan aku redha padaMu dan Engkau redha padaku…. Masukkan aku ke dalam Jannatul FirdausMu Amin..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar